Piotr Frączak Piotr Frączak
293
BLOG

Sterujący czyli co?

Piotr Frączak Piotr Frączak Zdrowie Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Spotkanie

Mamy za sobą pierwsze spotkanie Komitetu Sterującego  do spraw koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia. Można powiedzieć, że spotkanie było udane.  Odbyło się w kancelarii premiera, minister zdrowia Marian Zembala wręczył akty powołania członkom Komitetu i… właściwie przez cały czas obrad (do 18.00) był obecny często zabierając głos. Udało się przyjąć Regulamin pracy Komitetu, a także zatwierdzić Plan działań w sektorze zdrowia na rok 2015 w zakresie PO WER  oraz zaakceptować kryteria wyboru projektów (dla projektów konkursowych) i zatwierdzić projekty pozakonkursowe  w obszarze m.in. :

  • Opracowania programów profilaktyki zdrowotnej
  • Wsparcia szpitali we wdrażaniu standarów jakości,
  • Przygotowanie organizacji opieki koordynowanej
  • Opracowania mapy potrzeb zdrowotnych
  • Rozwój kompetencji pielęgniarskich.

Co oznacza, że konkursy i projekty pozakonkursowae mogą rusza

Wątpliwości

Jednak z punktu widzenia przedstawiciela organizacji pozarządowych rodzi się kilka wątpliwości, które trzeba będzie w trakcie działań Komitetu wyjaśnić.

Po pierwsze jaka jest rzeczywista rola Komitetu. W regulaminie mowa jest o uzgadnianiu „planu działań” , ale praktyka  pierwszego spotkania niestety  sugeruje, ze może to być tylko akceptowanie pomysłów poszczególnych instytucji zarządzających. Uwagi zgłaszane przez organizacje pozarządowe zostały wysłuchane, ale nie przyniosły żadnego rezultatu. Komitet jako maszynka do głosowania nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Po drugie, wątpliwości budzi sposób pracy. Trochę narzucony przez Komisję Europejską pomysł – jak rozumiem –jest taki, że działania w opiece zdrowia będą racjonalne (przypomnijmy tu jeden z tytułów, który mówi „Unia ma dość marnotrawienia środków na polską służbę zdrowia” „) bo opierać się będą:

  1. na opracowanej mapie potrzeb zdrowotnych
  2. na skoordynowanych działaniach, co zapewniać będzie Komitet Sterujący

Nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, że jak na razie nie ma opracowanej mapy potrzeb (będzie się tworzyła głownie w 2016 roku), a nawet  „Policy paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020 Krajowe Strategiczne Ramy" dopiero został po poprawkach podpisany przez Ministra. Oznacza to, że wiele działań będzie robionych nadal ad hoc, w oparciu o uzgodnione z Brukselą wyjątki i cżąstkowe dokumenty.

Wydaje się, że kwestia tego jak działać ma komitet i czym będzie  mapa potrzeb zdrowotnych (Minister powtarzał o mapie świadczeń - co moim zdaniem jest znaczącą różnicą) , jak będzie uzgadniany plan działań.

Rola organizacji

W Komitecie są trzy miejsca dla przedstawicieli/przedstawicielek organizacji pozarządowych. Jeżeli rzeczywiście chcą uczestniczyć we współdecydowaniu (sterowaniu) interwencjami w zakresie zdrowia muszą:

1. Po pierwsze stać na straży realizacji zasady partnerstwa. Jak podkreślały to uwagi organizacji przed pierwszym spotkaniem Komitetu – brakuje znacząco wsparcia działań na rzecz włączenia obywateli i ich organizacji w działania na rzecz zdrowia (np. w tworzeniu wzorcowych programów profilaktycznych)

2. Po drugie współpracę z przedstawicielami organizacji pozarządowych (a także w miare możliwości innych partnerów społeczno-gospodarczych) w komitetach monitorujących (i innych ciałach dialogu) w celu uzgadniania strategii działań na rzecz zdrowia prowadzonych  

3. Zapewnić zainteresowanie (udział w konsultacjach) organizacji tak ważnymi problemami jak mapa potrzeb medycznych, której bez głosu obywateli nie da się dobrze przygotować.

Tak więc, „pierwsze koty za płoty”, a przed nami wiele pracy nad budowaniem partnerstwa w Komitecie Monitorującym (i w ogóle w politykach publicznych na rzecz zdrowia) oraz włączanie organizacji w proces nie tylko konsultacji ale i podejmowania decyzji w tym obszarze.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości